Wedesign Weide

Allereerst even voorstellen

Hi mijn naam is Maarten Boersma. Ik hou me al jaren bezig met grafische vormgeving. Met name op het internet intrigeert het moe hoe media bedrijven pretenderen te weten hoe een website er grafisch gezien uit moet zien. Laat ik eerst maar eens met de billen bloot en toegeven dat deze website nou ook niet een 10 verdient, maar dit komt dan weer door het beoogde doel van de website. Het doel van deze website is: Mijn eigen frustraties en of complimenten aangaande de layout van websites uiten. Voor mijn part kijkt er totaal niemand naar deze website, dus is het totaal oninteressant hoe deze eruit ziet.

Wanneer ik een webshop zou hebben daar in tegen. Dan zou het van cruciaal belang zijn om de User experience zo optimaal mogelijk te houden. En wat voor de ene website werkt, werkt niet voor de andere website. Dit is een kwestie van theorie uitvoeren in de praktijk en vervolgens AB testen om uiteindelijk te kunnen concluderen wat voor jou het beste werkt.

Zoals eerder gezegd zijn er zo ontzettend veel webbureau’s die zichzelf specialist noemen.  Hierdoor kunnen we niet meer het kalf van het koren scheiden en zien we door de bomen het bos niet meer. Klinkt wel filosofisch allemaal, maar het slaat wel spijkers met koppen. Wat is nu in hemelsnaam een goed mediaburo. Wanneer het er allemaal fancy en flashy uitziet? Wanneer men tevreden is over de conversie op de website naar uiteindelijk betalende klanten of wanneer kennisen, vrienden en collega’s de website “zo mooi “vinden. Vaak weet de (digitale) ondernemen of de webshop houder niet waar hij of zij zich op moet richten bij het aanstellen van een web-bouwer. Goedkoop is vaak duurkoop zeggen ze. Nou in dit wereldje is duurkoop vaak gebaseerd op een hoop gelul. Een hoop bla bla zeg maar. Een hoog “kijk ons nou eens ff een mediabedrijf wezen”gehalte. Ik word daar middelijk van.

In mijn bogs probeer ik wat cases te beschrijven en wat websites onder de lope te noemen. Niet alleen vanuit negatief oogpunt, maar ook positief indiener wel gewoon goed is nagedacht over de website. Sterker nog. Ik heb me voorgenomen de meeste websites die mij in positieve zin zijn opgevallen onder de loep te nemen.  Dus ik begin vanaf het volgende blogartikelen met 1 van de websites die mij uitstekend bevalt. Sterker nog. De komende 5 artikelen zullen gaan over websites die het WEL goed voor elkaar hebben. Websites die weldegelijk aandacht, tijd en moeite besteed hebben aan het optimaliseren van de On site ervaring op de website. Met als uiteindelijke doel een zo hoog mogelijke conversie.

Na de 5 artikelen over websites di het goed doen zal ik omschakelen naar 5 websites die het minder goed doen. In zal dit doen middels een interview. Het interview neem ik op en zal ik vervolgens 1 op 1 online zetten. onder enige vorm van censuur. Dat moeten we natuurlijk niet hebben. We hebben al vaak genoeg te maken met het nieuwe fenomeen “fake news”oftewel nep nieuws op het internet. Veel leesplezier toegewenst aan diegenen, die de moeite nemen mijn blogartikelen te lezen.